ضرورت کارآفرینی در دانشگاه: آموزش کارآفرینی امروزه در کشورهای صنعتی و فرا صنعتی بخش قابل توجهی از برنامه های آموزشی دانشگاهها را به خود اختصاص داده است. در آمریکا بیش از پنجاه دانشگاه, در آلمان چهل و دو دانشگاه , در سوئد هشت دانشگاه, مالزی چهار دانشگاه و … آموزش کارافرینی و مدیریت واحدهای کوچک اقتصادی در این کشورها به ویژه در بین بانوان بسیار رایج شده است. هدف این آموزش این است که فارغ التحصیلان بتوانند موسسان و بنیانگذاران شرکتهای خصوصی باشند بخصوص که در ده ساله آخر برنامههای دولت تاکید بر خصوصی سازی دارد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شغل را از وظایف دولت دانسته لذا ترویج فرهنگ کارافرینی و ایجاد بستری مناسب برای ظهور کارافرینان از وظایف دولت است. پس رابطه تنگاتنگ دانشگاه ها با بازار کار و صنعت از اهم امور است. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا, دانشگاهها محل آموزش دادن مدیران، تجار , دانشجویان و زنان مدیر و حتی خانهدار میباشند. علاوه بر آن دورههای آموزش کارآفرینی نه تنها جای خود را در بستر دروس دانشگاهی باز نموده بلکه دورههای ابتدایی و متوسط را نیز مورد توجه قرار داده است. محور این آموزشها ایجاد روحیه کسب و کار و تلاش در کسب موفقیت های اقتصادی میباشد.
تمایل تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه کارآفرین
علاقهمند ساختن مدیران و سیاست گذاران دانشگاه ها برای زمینه سازی آموزش کارآفرینی
در این زمینه میتوان به تبیین نقش و اهمیت کارآفرینی در پیشگاه مسئولین از جمله ریاست , هیئت امنا, شوراهای آموزشی و پژوهش دانشگاه اقدام کرد. با این کار میتوان از حمایت های موثر آنها برای گسترش کارآفرینی در بین دانشجویان استفاده کرد. همچنین میتوان برنامههایی در جهت تعیین دروسی که منجر به تقویت مهارتهای کارآفرینی میشوند تدوین کرد. افزایش خودکارآمدی, عزت نفس و استقلال در دانشجویان از طریق برنامههای متنوع مانند برگزاری کلاسها و دورههای آموزشی خلاقیت و یا جرات ورزی و همچنین برپایی همایشها با حضور افراد صاحب نظر و کارآفرین برای اطلاع رسانی و تبلیغات موثر خواهد بود. آشناسازی اساتید با مباحث کارآفرینی به گونهای که اساتید در فرآیند آموزش و تدریس به مولفههای کارآفرینی مانند در جستجوی فرصتها بودن, خلاقیت, استقلال و ریسک پذیری توجه داشته و آنها را در بین دانشجویان پرورش دهند. بها دادن به طرحها و ایدههای دانشجویان و حمایت معنوی از دانشجویان خلاق و صاحب ایده از طریق کمک به آنها در جهت ثبت و تجاریسازی ایده , در توسعه کارآفرینی دانشگاهی امری ضروری به نظر میرسد. ایجاد ساز و کاری برای ارتباط موثر و پویای مراکز کارآفرینی با شرکتها و افراد سرمایه گذار برای معرفی ایدههای ناب دانشجویان جهت تجاریسازی ایده ها یکی از اقدامات حیاتی و مهم میباشد. همچنین مسئولین امر با توجه به مزایایی که کارآفرینی برای جامعه و افراد دارد, میتوانند محرکهایی جهت تشویق افراد برای وارد شدن به حیطه کارآفرینی در نظر گیرند.
برای نمونه دادن امتیازهایی مانند معاف کردن شرکتهای کارآفرین از مالیات گام موثری در تشویق بسیاری افراد برای گرایش به کارآفرینی خواهد بود.
همچنین مراکز کارآفرینی دانشگاهی کمک به توسعه فرهنگ کارآفرینی میکند. این فرایند با برگزاری دورههای آموزشی و سمینارهای کارآفرینی, اطلاع رسانی و همچنین حمایت مادی و معنوی از دانشجویان خلاق میسر میشود.
حال نوبت به این سوال رسید، دانشگاه کارآفرین با کارآفرینی دانشگاهی چه تفاوتی دارد؟