بازاریابی در شرکت های دانش بنیان

بازاریابی در شرکت های دانش بنیان

نویسندگان: سیدعلی سیدصدر، نیلوفر حسن آبادی، مصطفی احمدی و دکتر امیررضا علیزاده مجد

چکیده:

بیشتر شرکت های دانش بنیان توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی و با محوریت پژوهش و دانش و تبدیل دانش به ثروت تاسیس میشوند. این نوع کسب و کارها نقش پررنگی در توسعه اقتصادی کشورها دارا هستند و بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود 80 درصد رشد اقتصادی جهان را شامل میشوند. در اکثر این نوع شرکتها تمرکز مدیریت ارشد بر جنبه های علمی و فنی طرح یا محصول معطوف بوده و توجه زیادی به امور مربوط به بازاریابی کالا و خدمات شرکت نمیشود، در حقیقت این شرکتها در ابتدا محصول مورد نظرشان را با تکیه بر دانش تولید میکنند و توجه چندانی به بازاریابی و مطالعات بازار این محصول ندارند و پس از عرضه محصول به بازار متوجه مشکلات محصول، نیازها و خواسته های مشتریان و چالش های فروش این محصول میشوند. به همین علت درصد بالایی از این قبیل شرکتها در سالهای ابتدایی تاسیس با شکست روبرو میشوند. مزیتهای فناورانه و دانش بنیان تضمینی برای موفقیت حتمی شرکت های فناور محور نیست، شانس موفقیت با کمک گرفتن از قابلیت های بازاریابی و برتری های فناورانه به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

واژگان کلیدی:شرکت های دانش بنیان، قابلیت بازاریابی، بازاریابی، شرکت های کوچک و متوسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *